Tudi petkovo – 20. oktobra 2015 – predstavo Faust v skoraj polni ljubljanski Drami je pospremil bučen aplavz. Sodobna adaptacija zgodbe o človeku, ki proda svojo dušo hudiču, je pravzaprav zgodba našega vsakdana. Svet, kot ga vidi režiser Tomaž Pandur, je temačen. Človek neprestano išče lastno bistvo, lastno srečo.  Ta koncept v času Johanna Wolfganga Goetheja ni obstajal.

Navidezno odrešenje ponuja zgolj podreditev statusu quo. Vendar niti življenje v konformizmu ni prava utopija, saj smo ljudje le majhen, nepomemben delček večjega kolesja, ki nas zgolj prežveči in izpljune. Do takšnega spoznanja ne nazadnje pride tudi izkoriščeni Faust. Da bi Goethejevo ideologijo približala občinstvu 21. stoletja, je dramaturginja Livija Pandur v predstavo dodala kar hudičevo družino, ki s svojimi vložki razloži ali napove dogajanje na odru. Kljub temu je besedilna struktura še vedno blizu izvirniku.

Slovenske gledališke predstave so odsev večnega krčenja sredstev v kulturi, s tem se nato upravičuje minimalizem na odru. Pandur pa razume, da sodobni obiskovalec gledališča potrebuje več kot le kakovostne igralce in dobro dramsko besedilo, zato se igra s sceno, lučmi, videoposnetki in glasbo. Res, da je scenografija vrhunska, a igralci pri tem nič kaj ne zaostajajo. O sposobnostih Igorja Samoborja (Faust) nikoli ne dvomimo, Branko Šturbej se neznansko zabava v vlogi Mefista, saj jo odigra s čisto lahkotnostjo. Morda je k temu pripomoglo dejstvo, da je vlogo hudiča odigral tudi v prvi Pandurjevi odrski uprizoritvi, od takrat je sicer minilo že 25 let. Medtem pa Polona Juh namesto svoje relativno monotone televizijske in filmske igre tokrat navduši s pravo eksplozijo čustev.

Mnogi kritiki trdijo, da se Tomaž Pandur pri stilistični postavitvi scenografije ponavlja. Spet druge zmoti dramaturška razfragmentiranost. Na domačem terenu so do njega neizprosni, v tujini pa ga hvalijo, ponekod celo poveličujejo. Morda pa domači kulturniki preprosto niso vajeni spektakla na odru. Jasno pa je, da je za dobro prodajo vstopnic pomembnejše zadovoljstvo gledalcev. Faust, v režiji Tomaža Pandurja, bo na sporedu SNG Drame v Ljubljani tudi decembra.

Jaka Zalar